RUGENDAS. (Johann Moritz) HABITANTE DE GOYAS. Quadro a óleo pintado sobre madeira.

     
 
   

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RUGENDAS. (Johann Moritz) HABITANTE DE GOYAS. Quadro a óleo pintado sobre madeira.

Pintura a óleo sobre madeira com 24,5x30,5 cm.

Representação de um habitante de Goyas montado a cavalo, procurando apartar um touro com uma vara e um laço. Panorama de fundo com palmeiras e cabanas.

Imagem idêntica reproduzida na obra Voyage Pittoresque au Brèsil publicada em 1836.

«Johann Moritz Rugendas nasceu em Augsburg em 1802 e faleceu em Weilheim am der Teck, Württernberg, em 1858. Era oriundo de uma família de pintores e, provavelmente, encontrava-se bem estabelecido quando foi recrutado pelo Barão Langsdorff para fazer parte da expedição ao Brasil. Uma vez no Rio de Janeiro, dissociou-se de Langsdorff e seguiu viagem por conta própria.

É desconhecido o exato itinerário de Rugendas através do Brasil, mas sabe-se que visitou os principais estados do Norte e do Sul e esteve por certo tempo em Minas Gerais. Retornou à Europa em 1825 e viveu em Paris, em Roma e no sul da Itália.

Em 1831 deu início a uma viagem ao México, Califórnia, Peru, Bolívia, Chile, e Rio da Prata, e no seu retorno permanecerá ainda por quase um ano no Rio de Janeiro. Em 1847 vivia em Württemberg, Weilheim, onde faleceu em 1858.

Rugendas publicou muitos dos seus desenhos do México na obra de C. Sartorius. Dos vários lugares em que esteve deixou uma vasta coleção de desenhos e numerosas pinturas a óleo, retratos, etc., que se encontram dispersos em museus e coleções particulares. Em 1928, o pintor brasileiro W. Rodrigues adquiriu, do Museu da Bavária, um conjunto de cerca de cem desenhos do artista, que vendeu a colecionadores do Brasil e da Argentina.

A obra Voyage pittoresque dans le Brésil foi publicada em 1835, quando Rugendas se encontrava ausente da Europa. Uma seleção de cem desenhos, na maioria desenhados ao vivo, foram litografados pela famosa imprensa de Engelmann. Parece que esse impressor não teve particular cuidado com os títulos exatos dos desenhos originais […]».

 GOYAS DWELLER. Oil on wooden board.

Oil on wood. Dim.: 24.5x30.5 cm. 

Depiction of a Goyas dweller, horseback riding, steering a bull with pike and 'lasso'. Background with huts and palm trees.

Identical image reproduced in the work 'Voyage Pittoresque au Brèsil' published in 1836.

« Maurice Rugendas was born in Augsburg in 1802 and died in Weilheim am der Teck, in Würtenberg in 1858. He came from a family of painters and was probably well established when he was recruited by Baron Langsdorff to join an expedition travelling to Brazil. He parted company with Langsdorff in Rio de Janeiro and set out on his travels by himself.

The itinerary of Rugendas travels in Brazil is unknown but we know from his drawings that he visited the main states, from north to south, and stayed in Minas Geraes. He returned to Europe in 1825 and lived in Paris, Rome and the South of Italy.

In 1831 he began another voyage to Mexico, California, Peru, Bolivia, Chile and the Rio de la Plata. On his return journey he stayed in Rio de Janeiro for almost a year. He was living in Württemberg, at Weilheim, in 1847 and died there in 1858.

Rugendas published many drawings of Mexico in the work of Sartorius. He left a vast collection of drawings and numerous oil paintings, portraits, etc., of the many places in which he stayed. They were scattered in museums and private collections.

In 1928 the Brazilian painter, W. Rodrigues, bought a collection of around hundred drawings from the Bavarian Museum and sold them to collectors of Brazil and Argentina.

The Voyage pittoresque dans le Brésil was published in 1835 while Rugendas was not in Europe. A selection of a hundred drawings from the numerous ones made on the spot were lithographed by the famous press of Engelmann. He apparently did not take particular care in writing the exact title of the original drawings.

Alfredo de Carvalho noted that plate 30 from Section 1 (View of Olinda) and plate 29 from Section 3 (Mass at Candelaria Church at Pernambuco) do not depict the places indicated in the title. Probably other mistakes exist in the location of other places.

Two editions of the work were published, one in French and another in German, both in 1835. The text is not by Rugendas himself, however, but was written by V. A. Huber and others from the artist"s letters and notes. The French text is a translation made by Colbery.

This is not without value despite the romantic outpouring in many pages which has nothing to do with the main subject, but it does not reach the standard of the genuine documentary value of the plates, which are of utmost importance for the study of the Brazilian life at the beginning of the nineteenth century [...] ».

Borba de Moraes 1983, Tomo II, pág. 754: ' 36x26 cm; 51 pp. (text in 2 columns, 40 lithographs)

Referência: 1405JC017
Local: pcs


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